En aquesta entrada, parlaré
sobre com hauria de ser, sota el meu punt de vista, l’escola dels nostres dies per a donar
resposta a les necessitats emocionals dels infants.
Per començar, faré
referència a la filosofia que la sustenta o el que és el mateix el perquè es fa necessària. Respecte a
aquest punt, penso que en aquesta institució els infants van desenvolupant
diverses capacitats com per exemple, la socialització, la cognitiva,
l’emocional, etc.
A més, com afirma
Silvia Palou al seu llibre Sentir y
Crecer. El crecimiento personal en la infància: “L’escola és com una olla
provocadora d’emocions significatives en l’infant”. Personalment, estic d’acord amb aquesta afirmació perquè aquí
es treballen de manera intencionada les interaccions i les experiències on cada
nen aporta aspectes personals.
També, quan el nen va
per primera vegada a l’escola, es troba en un context molt diferent respecte a
la seva família. És aquí, on comença una etapa important en la seva vida i s’ha
de treballar a partir del període d’adaptació.
Un altre aspecte pel
qual és necessària, és per la importància d’establir relacions fluides,
constants i constructives entre la família i l’escola per aconseguir optimitzar
el desenvolupament de l’infant. Crec que aquesta relació, és possible si es
tenen en compte alguns aspectes importants com són la clara delimitació dels
rols i les responsabilitats dels pares i dels docents, la confiança dels pares
en la realització de la feina dels mestres i el reconeixement per part dels
mestres que la família és el primer agent socialitzador i per tant, els primers
educadors.
Penso, que aquesta institució ha de desenvolupar
en els nens un pensament crític, on aprenguin a reflexionar i fer-se qüestions sobre
la nostra societat que ens envolta i el món en general. Si des de petits
fomentem aquest aspecte, quan siguin
adults arribaran a ser persones amb les idees molt clares del que volen fer i
aconseguir en la seva vida.
A continuació, explicaré els objectius que ha de tenir l’escola actual, és a dir, saber les
necessitats que volem cobrir. Una d’aquestes és l’autonomia, perquè constitueix
un punt clau en el desenvolupament de les persones i a més, és necessària per
enfrontar els riscs i els desafiaments dels nostre món actual.
Altra és la seguretat. El docents han de
proporcionar seguretat als infants, perquè d’aquesta manera poc a poc aniran creant
la seva personalitat i acceptant-se a si mateixos. Penso que així, es fomenta
en els petits un nivell alt d’autoestima, seguretat amb ells mateixos i també tindran
més predisposició a continuar aprenent. Crec, que l’establiment de rutines i
límits és una bona manera d’oferir aquesta seguretat.
La socialització, també és molt important. L’infant,
és un esser social per naturalesa i per tant, necessita d’altres persones. Cal destacar, la importància que té per als
més petits un apego segur, perquè és la base per a que mostrin competències en
les relacions amb els iguals i siguin acceptats pels companys.
En Educació Infantil, penso que és principal
desenvolupar aquesta competència, ja que tots els nens han de sentir que formen
part d’un grup d’iguals. A més, si els
infants es troben en un ambient escolar favorable on es senten bé, tindran més
opcions de poder assolir tots els coneixements que es presentin durant tota la
seva etapa educativa.
Un altra d’aquestes necessitats, és garantir
una educació per a la vida proporcionant recursos lo més pròxims possibles a
aquesta. A nivell personal, considero que educar per a la vida consisteix en
donar eines als infants per ajudar a desenvolupar l’autonomia i la capacitat de
decidir per ells mateixos. A més a més, ensenyant bons valors i virtuts com la
responsabilitat, el respecte o la perseverança.
Treballar més la temàtica de les emocions, és
una de les necessitats que penso és imprescindible a l’escola. Poc a poc, ja es
comença a tractar en aquesta institució, encara que no lo suficient. Crec, que
aprendre a saber entendre i controlar les nostres emocions és important per poder
afrontar totes les situacions que vivim
diàriament, i a més per aconseguir un bon equilibri emocional.
He trobat una frase que reflexa molt bé el
que he escrit anteriorment esmentada per Napoleon Hill, escriptor nord-americà
considerat l’autor d’autoajuda i superació més prestigiós del món. Aquesta és
la següent:
“Tú tienes el control sobre tus emociones, no lo pierdas. No se trata de no
demostrar tu molestia, sino de hacerlo mesuradamente, sin después arrepentirte
de una acción cometida en un momento de descontrol.”
Seguidament, comentaré en quin model
es sustenta l’escola. En aquesta activitat, es van plantejar tres models
diferents: guarderia/asilo, escola infantil i casa del nen/a. Respecte al primer model, he de dir que és de
caràcter més assistencial i com el seu nom indica, és un espai on els pares
deixen als seus fills i es té cura dels petits que encara no van a l’escola.
Personalment, considero que avui en dia
aquesta institució ha de seguir el model d’escola infantil i casa del nen/a, ja
que es segueix una metodologia constructivista on l’infant és el protagonista del seu procés d’aprenentatge,
es tenen més en compte les emocions dels nens i a més, es valora la diversitat
i es respecta que cada nen és diferent.
A més a més, es parteix de les necessitats i
els interessos dels nens. D’aquesta manera, podem seguir una coherència, donar
seguretat als petits, i proporcionar
afecte, que ens ajudarà a crear vincles afectius amb aquests i les seves famílies.
Cal destacar també en aquests models, la
importància de deixar distancia, és a dir, que el nen vagi davant i nosaltres
un pas més enrere per desenvolupar l’autonomia d’aquest. Els hàbits i les
rutines són un altre aspecte imprescindible, ja que ajudem als infants a
establir estructures que els hi proporcionaran autonomia i tranquil·litat. I
per últim, reflexionar sobre l’entorn que els envolta per avançar individual i col·lectivament.
Aquests tres models conviuen actualment en la
nostra societat. A l’hora de treballar amb nens, crec que és important tenir
molt clar els nostres objectius, el model que volem seguir i partir d’aquests
punts. Així, durem a terme una feina coherent i amb sentit.
A continuació, vaig a exposar un quadre on hi
ha un resum dels dos models més importants per a mi: l’escola infantil i la
casa del nen/a on es mostra el seu origen, els objectius i el model i la
motivació.
HISTÒRIA
DE L’EDUCACIÓ INFANTIL: MODELS D’EDUCACIÓ INFANTIL
|
|||
GUARDERIA/ASILO
|
ESCOLA INFANTIL
|
CASA DEL NEN/A
|
|
ORIGEN
|
-Basada en
la societat.
-Centrada
en la construcció del coneixement.
|
-Centrada
en l’infant.
|
|
OBJECTIUS
|
Desenvolupament integral centrat en el món.
-Preparar per a la vida.
-Desenvolupar les capacitats cognitives,socials i
emocionals.
|
Autònoma.
-Segura.
|
|
MODELS I MOTIVACIONS
|
-Constructivista.
-Aprenentatge.
|
-Escolta
emocional.
|
Per
acabar, volia compartir un vídeo que mostra com és l’educació
en una casa de nens amb la mètode de
Maria Montessori, a la ciutat de Mèxic. Penso que és molt interessant veure com
es treballa amb diferents metodologies i com els nens aprenen en un entorn
preparat per afavorir el desenvolupament d’aquests dels 3 als 6 anys. A més, vaig
a compartir un enllaç d’una escola que també treballa amb aquesta metodologia, però
en aquest cas situada en Madrid. (http://www.madridmontessori.org/site_esp.html)
No hay comentarios:
Publicar un comentario