Excelente maestro es aquel que, enseñando poco, hace nacer en el alumno un deseo grande de aprender. Arturo Graf

sábado, 6 de abril de 2013

LES EMOCIONS 2


Una vegada que vàrem treballar una mica més aquesta temàtica llegint el capítol de l’alquímia de les emocions, veient el vídeo que he esmentat en l’entrada anterior i comentant en classe amb la resta de companys, començaré amb aquesta entrada, parlant de la diferència entre sensació, emoció i sentiment.

Una sensació és sobretot corporal i generalment pot ser breu. Un exemple de sensació és quan un dia d'hivern sortim al carrer i tenim una sensació de fred. Una emoció, és principalment afectiva i pot ser breu o intensa. Seguint amb l'exemple anterior, podríem dir que al veure aquest dia d'hivern i tenir aquesta sensació de fred, pot sorgir en nosaltres una emoció de soledat. Per últim, un sentiment és més estable, ja que té arrels més profundes. També, és un estat d’ànim produït per causes que succeeixen. Sorgeix com a resultat d'una emoció que permet a la persona ser conscient del seu estat d’ànim.

Primerament, vàrem fer aquesta activitat a nivell individual reflexionant sobre aquest aspecte i a continuació ho vam posar en comú amb el gran grup. A partir d’aquí,  es va elaborar un petit quadre amb les idees que van anar sorgint:

 

EMOCIÓ
SENTIMENT
SENSACIÓ
Respostes inconscients a determinades situacions
 
Durador
 
Més corporal
Més a nivell afectiu
Moderat
Provocat pel sentiment
Intensa i curta
Conseqüència
 
Causa de sentiment
És conscient
 

Com a feina per fer a casa, havíem de pensar una definició d’emoció. La meva definició va ser la següent: Una emoció és una resposta que es produeix de manera inconscient a una situació determinada i que pot ser breu o intensa. A més, cal afegir que està molt interrelacionada amb els sentiments i les sensacions. Un exemple, és quan una persona li dóna un ensurt a un altra i aquesta última tanca els ulls.

Un altre definició d’emoció pot ser la següent: “Resposta que es produeix de manera inconscient a una situació determinada derivada de la necessitat de cercar un equilibri personal. La durada pot ser breu o intensa provocant canvis físics i anímics.”

Personalment, crec que és difícil realitzar una definició d’emoció, ja que hem de tenir en compte que no hi ha només una, sinó que cada persona pot interpretar que és una emoció de diferent manera.

Una vegada fet això, ho vam posar en comú en petits grups. He de dir, que m’agrada molt aquesta manera de treballar, perquè quan escoltes els arguments dels teus companys de grup reflexiones sobre aspectes que possiblement no havies pensat abans.

Després d’una estona comentant amb el grup, decidírem que una emoció és una reacció que provoca una resposta, perquè segons una determinada situació el nostre cos dóna una resposta o un altra. També, vam pensar que era psicofisiològica, ja que afecta tant a nivell psicològic com a nivell físic.

A més, una emoció és subjectiva degut a que les persones poden actuar o sentir de manera diferent una mateixa emoció. Vàrem pensar també, que es produïa per la forma que té cada persona d’interpretar situacions, l’entorn o els estímuls. Per acabar, vam dir que ens ajuden a expressar i a focalitzar les emocions.

Seguidament, tots els grups van posar en comú la seva definició i vàrem començar a debatre si estàvem d’acord amb els nostres companys o no amb el fi de construir una definició d’emoció conjunta. No obstant, va ser una mica difícil arribar a un consens tot el grup, ja que havia alguns aspectes que cada persona pensava de manera diferent.

 Finalment, després de molta estona vàrem fixar una sèrie d’ítems per elaborar una definició comú. Aquests eren els següents:

  • Alteració de l’ànim.
  • Inconscient/Involuntària.
  • Intensa/curta durada.
  • Agradable/desagradable.
  • Alteració psicofisiològica.
  • Té a veure amb la interpretació (Subjectivitat, context cultural i immediat).
  • Depèn de les experiències prèvies.
 
A continuació, vàrem fer els mateixos grups que abans i vam començar a escriure una definició final partint dels ítems escrits anteriorment. La definició d’emoció va quedar així:

“Resposta involuntària i subjectiva de caràcter psicofisiològic de curta intensitat i durada a un estímul que segons les nostres experiències prèvies poden causar un sentiment o un altre, provocant així una alteració de l’ànim que pot ser agradable o desagradable i que es reflexa mitjançant expressions facials i corporals.”

Com aspecte personal, afegiria a aquesta definició la importància de saber gestionar les emocions, és a dir, analitzant com les vivim i com les transmetem al nostre entorn. Crec que és necessari tenir en compte això, ja que sinó no les gestionem bé no veuríem la part objectiva de les situacions, només valoraríem la part subjectiva. A més, és important aprendre i reflexionar sobre les sensacions i els sentiments que estem sentint per evolucionar a nivell personal.

Un aspecte interessant, és com les experiències prèvies ens marquen la forma de viure les nostres emocions. Cal destacar també, que les emocions realment influeixen de manera interpersonal i intrapersonal. Penso que és important dir, que qualsevol emoció afecta a l’emoció mare, fet que produeix una derivació cap a altre sentiment.

Altra de les activitats proposades pel professor, consistia en seleccionar aquelles frases més significatives  de cada emoció bàsica, dins de l’apartat d’estratègies educatives en el capítol l’alquímia de les emocions.

 La primera emoció que es fa referència en aquesta lectura és l’amor. Una vegada que vaig llegir totes les frases que es plantejaven, vaig decidir triar dos:

 
“Amar, y por tanto establecer vínculos afectivos, es un elemento básico para un crecimiento emocional y armónico.”

“Amar es la emoción madre. De ella se pueden desprender todas las demás y enriquecerse o empobrecerse en función de su textura, forma y color.”

Personalment, crec que la primera frase és una de les més importants, ja que una persona per a poder aconseguir un creixement personal ha d’haver establert diversos vincles afectius al llarg de la seva vida, per d’aquesta manera sentir-se estimat i acceptar-se a un mateix. En canvi, altra que mai hagi tingut cap vincle afectiu des de la infància amb als seus pares o amb altres persones, possiblement no els desenvoluparà quan sigui adult, perquè no ha viscut aquest aprenentatge.

La segona, l’he triat perquè crec que l’autora té molta raó a l’hora de considerar l’amor com l’emoció mare. A més, tal i com hem estat parlant a classe, segons una situació o un altra, a partir d’aquesta emoció es poden desenvolupar moltes més, com per exemple, d’una situació on hi hagi un moment de tendresa, es pot passar de la proximitat a l’alegria. Penso que depenent de la situació i dels nostres sentiments, aquesta emoció ens pot dur a experimentar una més positiva o més negativa.

La següent emoció que es destaca, és la por. En aquesta ocasió, quan vaig llegir les diverses frases presentades, hem van sorgir alguns dubtes a l’hora de fer la meva elecció. Finalment, vaig decidir triar aquestes dues:

“Poner nombres a las situaciones de miedo permite acercarnos al mundo de las cosas desconocidas y crear vínculos de unión con experiencias conocidas. Esta conexión puede hacer disminuir la ansiedad y la tensión ante las situaciones temidas.”

 
“El miedo, al mismo tiempo que permite crear, también limita. Conocerlo ayuda a crecer.”

Respecte a la primera oració, penso que quan les persones tenim por i no sabem a que, és molt més difícil arribar a superar-ho. No obstant, si aconseguim posar nom a aquells aspectes o situacions que ens provoquen aquesta por, serà molt més fàcil superar-ho en un futur, quan psicològicament un individu estigui preparat per afrontar-ho.

A més a més, crec que una vegada que li hem posat nom als nostres temors, podem relacionar-los amb experiències conegudes i així, poc a poc deixar de sentir sensacions com l’ansietat o la tensió, passant per altres com serenitat i tranquil·litat.

La segona, considero que està molt relacionada amb la primera, ja que segons quines pors tinguem ens limiten viure la nostra vida amb normalitat. Per exemple, una persona que té por als espais oberts està molt limitada a l’hora de viure en la nostra societat.

Així que, quan una persona coneix quina és la por que té, pot intentar superar-ho amb ajuda del seu entorn o de diversos professionals i d’aquesta manera, experimentar una situació de creixement personal que possiblement, li farà sentir un sentiment de superació i d’orgull per haver superat aquest temor.

La tercera emoció que s’esmenta en aquest capítol és la ràbia. Les dues oracions triades són aquestes:

“Tranquilizarnos nosotros, pensando que su actitud es consecuencia de la edad y que está aprendiendo a regularse. No lo hacen para hacernos sentir mal.”

 
“Hablar sobre lo que ha ocurrido, haciéndole ver que esta actitud no conduce a ninguna parte, aportando sugerencias y otras vías para resolver los problemas.”

Amb l’elecció d’aquesta primera frase, volia fer referència a la importància de tranquil·litzar-nos davant d’un conflicte que pugui sorgir en un moment determinat. Penso, que un aspecte molt important és saber regular les nostres emocions, provocant d’aquesta manera la necessitat d’afrontar aquest conflicte amb tranquil·litat.

La segona frase, també està molt relacionada amb l’anterior, perquè crec que és necessari parla sobre el problema que hagi sorgit amb la persones enfrontades per poder solucionar-ho, degut a que cada persona té punts de vista diferents. Considero que és imprescindible parlar sobre com et sents tu i l’altra persona, per poder aconseguir empatizar l’un amb l’altre. A més a més, vull destacar que aquestes dues frases que he triat, poden fer referència tant a adults com a infants.

Un aspecte que volia esmentar, és la importància de tenir en compte la piràmide dels conflictes. En aquesta, es destaquen les necessitats, els interessos i les posicions que ocupen les persones davant d’un conflicte. Crec que en moltes ocasions, davant d’un problema no tenim en compte els interessos i les necessitats de les persones enfrontades, sent sota el meu punt de vista el punt de partida per a poder solucionar aquest.

Seguidament, l’emoció que es menciona és la tristesa. Després de llegir totes les oracions, vaig triar aquestes:

Preguntarnos que nos aporta la situación que estamos viviendo. Las crisis o los momentos difíciles son momentos de cambio, de aprendizajes importantes.”

“Cuando una persona acepta sus tristezas está también más abierta a disfrutar de las alegrías, del amor y de todo lo que nos aporta la vida.”

Vaig decidir seleccionar la primera frase, perquè penso que hi ha determinades situacions on les persones passen per moments difícils i s’han de plantejar que els hi aporta estar en aquesta situació. Vull destacar, que comparteix la idea que es presenta en aquesta oració, ja que cada vegada que es produeixen moments difícils en la nostra vida, podem aprendre i evolucionar a nivell personal.

Pel que fa a la segona frase, considero important esmentar que personalment hem d’acceptar les situacions que ens succeeixen en la nostra vida i d’aquesta manera, gaudir més de totes les coses positives que ens aporta aquesta. A més, penso que és imprescindible mirar i valorar sempre la part positiva de totes les coses.

L’última emoció que es fa referència a l’alquímia de les emocions, és l’alegria. Les frases que he seleccionat d’aquesta emoció són les següents:

“Poner humor a la vida. Es una buena actitud que debe contagiarse a los niños. Los problemas pueden tener soluciones y, mirados con un punto de alegría se sobrellevan mejor.”

“Poder reírse de uno mismo es una maestra de humildad y de tolerancia hacia uno mismo. Se puede proponer a los niños y también a los adultos.”

Respecte a la primera, he de dir que sota el meu punt de vista és una de les frases més importants de totes les esmentades anteriorment, degut a que és molt important tenir una actitud positiva en la nostra vida i afrontar-la amb alegria i il·lusió. Sempre hem de pensar que els conflictes que ens poden sorgir tenen solució i que és interessant valorar els diferents punts de vista que ens poden aportar altres persones.

La segona frase, l’he triat perquè penso que és molt positiu conèixer els aspectes positius i negatius de la nostra personalitat, i saber acceptar que hi ha algunes accions que realitzem millor que altres. Per aquest motiu, és important riure d’un mateix.

A més, tal i com s’exposa en aquesta oració, és interessant transmetre als infants aquesta manera de veure la vida i d’acceptar-se a un mateix amb els aspectes positius i negatius de cadascun.
 
Per acabar amb aquesta entrada, vull compartir un vídeo on s’explica com en l’escola de Garona, s’imparteixen cursos per a treballar l’educació emocional en tutors de primària i secundaria. En aquest, la directora del centre fa referència a la necessitat per part dels docents de saber gestionar les seves emocions i conèixer-se a ells mateixos, per desprès ensenyar-ho als alumnes. Esper que us agradi!
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario