Una
vegada que vàrem treballar una mica més aquesta temàtica llegint el capítol de
l’alquímia de les emocions, veient el vídeo que he esmentat en l’entrada
anterior i comentant en classe amb la resta de companys, començaré amb aquesta
entrada, parlant de la diferència entre sensació, emoció i sentiment.
Una
sensació és sobretot corporal i
generalment pot ser breu. Un exemple de sensació és quan un dia d'hivern sortim
al carrer i tenim una sensació de fred. Una emoció, és principalment afectiva i pot ser breu o intensa. Seguint
amb l'exemple anterior, podríem dir que al veure aquest dia d'hivern i tenir
aquesta sensació de fred, pot sorgir en nosaltres una emoció de soledat. Per
últim, un sentiment és més estable,
ja que té arrels més profundes. També, és un estat d’ànim produït per causes
que succeeixen. Sorgeix com a resultat d'una emoció que permet a la persona ser
conscient del seu estat d’ànim.
Primerament,
vàrem fer aquesta activitat a nivell individual reflexionant sobre aquest
aspecte i a continuació ho vam posar en comú amb el gran grup. A partir d’aquí,
es va elaborar un petit quadre amb les
idees que van anar sorgint:
EMOCIÓ
|
SENTIMENT
|
SENSACIÓ
|
Respostes
inconscients a determinades situacions
|
Durador
|
Més corporal
|
Més a nivell afectiu
|
Moderat
|
Provocat pel
sentiment
|
Intensa i curta
|
Conseqüència
|
|
Causa de sentiment
|
És conscient
|
Com
a feina per fer a casa, havíem de pensar una definició d’emoció. La meva
definició va ser la següent: Una emoció és una resposta que es produeix de manera
inconscient a una situació determinada i que pot ser breu o intensa. A més, cal
afegir que està molt interrelacionada amb els sentiments i les sensacions. Un
exemple, és quan una persona li dóna un ensurt a un altra i aquesta última
tanca els ulls.
Un
altre definició d’emoció pot ser la següent: “Resposta que es produeix de
manera inconscient a una situació determinada derivada de la necessitat de
cercar un equilibri personal. La durada pot ser breu o intensa provocant canvis
físics i anímics.”
Personalment,
crec que és difícil realitzar una definició d’emoció, ja que hem de tenir en
compte que no hi ha només una, sinó que cada persona pot interpretar que és una
emoció de diferent manera.
Una
vegada fet això, ho vam posar en comú en petits grups. He de dir, que m’agrada
molt aquesta manera de treballar, perquè quan escoltes els arguments dels teus
companys de grup reflexiones sobre aspectes que possiblement no havies pensat
abans.
Després
d’una estona comentant amb el grup, decidírem que una emoció és una reacció que
provoca una resposta, perquè segons una determinada situació el nostre cos dóna
una resposta o un altra. També, vam pensar que era psicofisiològica, ja que afecta
tant a nivell psicològic com a nivell físic.
A
més, una emoció és subjectiva degut a que les persones poden actuar o sentir de
manera diferent una mateixa emoció. Vàrem pensar també, que es produïa per la
forma que té cada persona d’interpretar situacions, l’entorn o els estímuls. Per
acabar, vam dir que ens ajuden a expressar i a focalitzar les emocions.
Seguidament,
tots els grups van posar en comú la seva definició i vàrem començar a debatre
si estàvem d’acord amb els nostres companys o no amb el fi de construir una
definició d’emoció conjunta. No obstant, va ser una mica difícil arribar a un
consens tot el grup, ja que havia alguns aspectes que cada persona pensava de
manera diferent.
|
A continuació, vàrem fer els mateixos
grups que abans i vam començar a escriure una definició final partint dels
ítems escrits anteriorment. La definició d’emoció va quedar així:
“Resposta involuntària i subjectiva de
caràcter psicofisiològic de curta intensitat i durada a un estímul que segons
les nostres experiències prèvies poden causar un sentiment o un altre,
provocant així una alteració de l’ànim que pot ser agradable o desagradable i
que es reflexa mitjançant expressions facials i corporals.”
Com aspecte personal, afegiria a
aquesta definició la importància de saber gestionar les emocions, és a dir, analitzant
com les vivim i com les transmetem al nostre entorn. Crec que és necessari
tenir en compte això, ja que sinó no les gestionem bé no veuríem la part
objectiva de les situacions, només valoraríem la part subjectiva. A més, és
important aprendre i reflexionar sobre les sensacions i els sentiments que
estem sentint per evolucionar a nivell personal.
Un aspecte interessant, és com les
experiències prèvies ens marquen la forma de viure les nostres emocions. Cal
destacar també, que les emocions realment influeixen de manera interpersonal i
intrapersonal. Penso que és important dir, que qualsevol emoció afecta a
l’emoció mare, fet que produeix una derivació cap a altre sentiment.
Altra de les activitats proposades pel
professor, consistia en seleccionar aquelles frases més significatives de cada emoció bàsica, dins de l’apartat
d’estratègies educatives en el capítol l’alquímia
de les emocions.
La primera emoció que es fa referència
en aquesta lectura és l’amor. Una
vegada que vaig llegir totes les frases que es plantejaven, vaig decidir triar
dos:
“Amar, y por tanto
establecer vínculos afectivos, es un elemento básico para un crecimiento
emocional y armónico.”
“Amar es la emoción
madre. De ella se pueden desprender todas las demás y enriquecerse o
empobrecerse en función de su textura, forma y color.”
Personalment, crec que la primera
frase és una de les més importants, ja que una persona per a poder aconseguir
un creixement personal ha d’haver establert diversos vincles afectius al llarg
de la seva vida, per d’aquesta manera sentir-se estimat i acceptar-se a un
mateix. En canvi, altra que mai hagi tingut cap vincle afectiu des de la
infància amb als seus pares o amb altres persones, possiblement no els
desenvoluparà quan sigui adult, perquè no ha viscut aquest aprenentatge.
La segona, l’he triat perquè crec que l’autora
té molta raó a l’hora de considerar l’amor com l’emoció mare. A més, tal i com
hem estat parlant a classe, segons una situació o un altra, a partir d’aquesta
emoció es poden desenvolupar moltes més, com per exemple, d’una situació on hi
hagi un moment de tendresa, es pot passar de la proximitat a l’alegria. Penso
que depenent de la situació i dels nostres sentiments, aquesta emoció ens pot
dur a experimentar una més positiva o més negativa.
La següent emoció que es destaca, és
la por. En aquesta ocasió, quan vaig
llegir les diverses frases presentades, hem van sorgir alguns dubtes a l’hora
de fer la meva elecció. Finalment, vaig decidir triar aquestes dues:
“Poner nombres a las
situaciones de miedo permite acercarnos al mundo de las cosas desconocidas y
crear vínculos de unión con experiencias conocidas. Esta conexión puede hacer
disminuir la ansiedad y la tensión ante las situaciones temidas.”
“El miedo, al mismo
tiempo que permite crear, también limita. Conocerlo ayuda a crecer.”
Respecte a la primera oració, penso
que quan les persones tenim por i no sabem a que, és molt més difícil arribar a
superar-ho. No obstant, si aconseguim posar nom a aquells aspectes o situacions
que ens provoquen aquesta por, serà molt més fàcil superar-ho en un futur, quan
psicològicament un individu estigui preparat per afrontar-ho.
A més a més, crec que una vegada que
li hem posat nom als nostres temors, podem relacionar-los amb experiències
conegudes i així, poc a poc deixar de sentir sensacions com l’ansietat o la
tensió, passant per altres com serenitat i tranquil·litat.
La segona, considero que està molt
relacionada amb la primera, ja que segons quines pors tinguem ens limiten viure
la nostra vida amb normalitat. Per exemple, una persona que té por als espais
oberts està molt limitada a l’hora de viure en la nostra societat.
Així que, quan una persona coneix
quina és la por que té, pot intentar superar-ho amb ajuda del seu entorn o de
diversos professionals i d’aquesta manera, experimentar una situació de
creixement personal que possiblement, li farà sentir un sentiment de superació i
d’orgull per haver superat aquest temor.
La tercera emoció que s’esmenta en
aquest capítol és la ràbia. Les dues
oracions triades són aquestes:
“Tranquilizarnos
nosotros, pensando que su actitud es consecuencia de la edad y que está aprendiendo
a regularse. No lo hacen para hacernos sentir mal.”
“Hablar sobre lo que ha
ocurrido, haciéndole ver que esta actitud no conduce a ninguna parte, aportando
sugerencias y otras vías para resolver los problemas.”
Amb l’elecció d’aquesta primera frase,
volia fer referència a la importància de tranquil·litzar-nos davant d’un
conflicte que pugui sorgir en un moment determinat. Penso, que un aspecte molt
important és saber regular les nostres emocions, provocant d’aquesta manera la necessitat
d’afrontar aquest conflicte amb tranquil·litat.
La segona frase, també està molt
relacionada amb l’anterior, perquè crec que és necessari parla sobre el problema
que hagi sorgit amb la persones enfrontades per poder solucionar-ho, degut a
que cada persona té punts de vista diferents. Considero que és imprescindible
parlar sobre com et sents tu i l’altra persona, per poder aconseguir empatizar l’un
amb l’altre. A més a més, vull destacar que aquestes dues frases que he triat,
poden fer referència tant a adults com a infants.
Un aspecte que volia esmentar, és la
importància de tenir en compte la piràmide dels conflictes. En aquesta, es
destaquen les necessitats, els interessos i les posicions que ocupen les
persones davant d’un conflicte. Crec que en moltes ocasions, davant d’un problema
no tenim en compte els interessos i les necessitats de les persones enfrontades,
sent sota el meu punt de vista el punt de partida per a poder solucionar
aquest.
Seguidament, l’emoció que es menciona
és la tristesa. Després de llegir
totes les oracions, vaig triar aquestes:
“Preguntarnos que nos
aporta la situación que estamos viviendo. Las crisis o los momentos difíciles
son momentos de cambio, de aprendizajes importantes.”
“Cuando una persona
acepta sus tristezas está también más abierta a disfrutar de las alegrías, del
amor y de todo lo que nos aporta la vida.”
Vaig decidir seleccionar la primera
frase, perquè penso que hi ha determinades situacions on les persones passen
per moments difícils i s’han de plantejar que els hi aporta estar en aquesta
situació. Vull destacar, que comparteix la idea que es presenta en aquesta
oració, ja que cada vegada que es produeixen moments difícils en la nostra
vida, podem aprendre i evolucionar a nivell personal.
Pel que fa a la segona frase, considero
important esmentar que personalment hem d’acceptar les situacions que ens
succeeixen en la nostra vida i d’aquesta manera, gaudir més de totes les coses
positives que ens aporta aquesta. A més, penso que és imprescindible mirar i
valorar sempre la part positiva de totes les coses.
L’última emoció que es fa referència a
l’alquímia de les emocions, és l’alegria. Les frases que he
seleccionat d’aquesta emoció són les següents:
“Poner humor a la vida.
Es una buena actitud que debe contagiarse a los niños. Los problemas pueden
tener soluciones y, mirados con un punto de alegría se sobrellevan mejor.”
“Poder reírse de uno
mismo es una maestra de humildad y de tolerancia hacia uno mismo. Se puede
proponer a los niños y también a los adultos.”
Respecte a la primera, he de dir que sota
el meu punt de vista és una de les frases més importants de totes les
esmentades anteriorment, degut a que és molt important tenir una actitud positiva
en la nostra vida i afrontar-la amb alegria i il·lusió. Sempre hem de pensar
que els conflictes que ens poden sorgir tenen solució i que és interessant valorar
els diferents punts de vista que ens poden aportar altres persones.
La segona frase, l’he triat perquè penso
que és molt positiu conèixer els aspectes positius i negatius de la nostra
personalitat, i saber acceptar que hi ha algunes accions que realitzem millor
que altres. Per aquest motiu, és important riure d’un mateix.
A més, tal i com s’exposa en aquesta
oració, és interessant transmetre als infants aquesta manera de veure la vida i
d’acceptar-se a un mateix amb els aspectes positius i negatius de cadascun.
Per acabar amb aquesta entrada, vull
compartir un vídeo on s’explica com en l’escola de Garona, s’imparteixen cursos
per a treballar l’educació emocional en tutors de primària i secundaria. En
aquest, la directora del centre fa referència a la necessitat per part dels
docents de saber gestionar les seves emocions i conèixer-se a ells mateixos,
per desprès ensenyar-ho als alumnes. Esper que us agradi!
No hay comentarios:
Publicar un comentario