Excelente maestro es aquel que, enseñando poco, hace nacer en el alumno un deseo grande de aprender. Arturo Graf

jueves, 25 de abril de 2013

FAMÍLIA 1

En aquesta entrada, explicaré una petita introducció sobre la temàtica de la família, fent referència més concretament a la seva definició i als diferents tipus que ens podem trobar en la nostra societat actual.

Començaré, exposant la definició que vaig realitzar de manera individual sobre el meu concepte de família. He de dir, que hem va resultar difícil fer-la ja que no només hi ha una, i a més, cal afegir la dificultat de que s’havia d’adaptar a les diferents tipologies de hi ha. Finalment, va quedar així:

La família és un agrupament de persones, ja sigui de la mateixa sang o no i que es dóna suport mutu quan algun dels membres ho necessita.”

Vaig decidir elaborar aquesta definició perquè penso que la família no només ha de tenir uns lligams biològics, també podem considerar per exemple, als amics més pròxims la nostra família. A més, crec que és molt important que els membres d’aquesta es donin suport quan ho necessitin, degut a que s’ha de crear un vincle afectiu on tots es sentin segurs i estimats.

A continuació, ens vàrem ajuntar en petit grup i cada membre va exposar la seva definició. L’objectiu, era arribar a un consens i aconseguir fer una nova entre el grup. Després de parlar i debatre sobre aquest tema, el resultat va ser el següent:

La família és un grup de persones unides amb diferents lligams, ja siguin jurídics i/o biològics.” 

Seguidament, tots els grups vàrem exposar les nostres definicions i van sorgir idees que a nivell personal van ampliar el meu concepte de família. Algunes d’aquestes van ser les següents:
  • Agent socialitzador primari
  • És una institució
  • Segueix uns rols
  •  Normes
  • Ha de complir una sèrie de funcions de socialització, de desenvolupament i de protecció.
Com he esmentat anteriorment, no hi ha una definició concreta de família. Per aquest motiu, he cercat algunes definicions que hem van parèixer interessants per veure quin concepte es té sobre aquesta institució des de diversos punts de vista.

La primera, fa referència a l’article 16 de la Declaració Universal de Drets Humans i expressa que: “família és l'element natural i fonamental de la societat i dret a la protecció de la societat i de l'Estat”.

La segona, segons la Sociologiaés un conjunt de persones que es troben units per llaços parentals. Aquests llaços poden ser de dos tipus: vincles per afinitat, el matrimoni i de consanguinitat com és la filiació entre pares i fills”
 
La tercera i última, esmentada per l’autor Alberto Clavijo Portieles (2002) que conceptualitza a la família “com el conjunt de persones vinculades per llaços estables de tipus consanguini, maritals, afectius, socioculturals, econòmics, contractuals i de convivència, a fi de satisfer necessitats fonamentals al grup i complir amb les funcions que li vénen encomanades a través de l'esdevenir social.

Després d’haver reflexionat sobre les noves idees d’aquest concepte que van sorgir  a classe i de llegir definicions d’altres autors, vaig contrastar la meva definició elaborada individualment amb les altres, adonant-me que hi havia molts d’aspectes importants que no havia anomenat, com per exemple, les funcions tant importants que ha de complir, els rols que es segueixen i les normes  que s’han d’adoptar. 

Personalment, vull aprofundir més sobre un aspecte d’aquesta temàtica i és el relacionat amb les funcions que aquesta exerceix. Considero necessari destacar, algunes de les funcions que compleix per entendre millor la importància que té en la vida dels infants. Algunes d’aquestes són l’aportació de benestar emocional, d’higiene, de salut, d’alimentació, de vincles afectius, o que sigui transmissora de cultura, en definitiva, ha de garantir la supervivència del nen. 

Vaig tornar a rellegir la meva definició i aquest és el resultat final després d’haver afegit alguns aspectes que he considerat importants:

La família és l’agent socialitzador primari i una institució, formada per un grup de persones vinculades tant jurídica com biològicament que ha de cobrir una sèrie de funcions bàsiques com la socialització, el desenvolupament i la protecció. Cada membre, exerceix un rol diferent i a més, ha de seguir unes normes per a aprendre a conviure dins d’aquest nucli i per tant, en la nostra societat”. 

Personalment, mai havia elaborat  una definició sobre el concepte de família. Sempre es diu que aquesta institució és un pilar fonamental en l’educació dels infants, i ara després de reflexionar sobre això, m’he adonat molt més de la importància que té en el desenvolupament del nen.

Dins d’aquest àmbit, els petits aprenen a socialitzar-se,  a seguir normes que els hi ajudaran a conviure en societat, però sobretot, amb aquest grup de persones els infants han de sentir-se segurs i han de poder expressar els seus sentiments lliurement creant un vincle afectiu molt positiu en la vida d’aquests.

Cercant informació sobre el tema de la família, he trobat un petit article que m’ha aparegut molt interessant on es parla d’algunes de les qualitats que ha de tenir aquesta institució i volia compartir-ho. Aquí teniu l’enllaç per consultar-ho:


També, volia fer referència als diferents tipus de família que hi ha, ja que crec que actualment vivim en una societat molt diversa on cal  respectar la manera de viure de cada persona. Alguns d’aquests tipus són la monoparental, reconstruïdes, pares o mares homosexuals, parelles heterosexuals, d’acollida, adoptives, formades per avis i nets o amb  custodia separada o compartida, entre altres.

En aquesta entrada, també volia destacar la relació entre família i escola. Crec que és necessari per al desenvolupament integral de l’infant, que aquestes dos institucions treballin juntes per a aconseguir que el nen tingui un bon procés d’aprenentatge. No obstant, actualment moltes famílies no poden participar a l’escola i a més,  tampoc rep el suport  que necessitaria per part de la societat en general. 

Vaig a compartir un vídeo del programa Mestres titulat “Família i escola” on els mestres, pares i infants parlen sobre aquesta temàtica. Personalment, aquest programa m’ha agrada molt, ja que mostren  els tres punts de vista de l’educació (infants, pares i docents).


Vull acabar aquesta entrada, amb una frase on penso que es reflexa molt bé el que ha de ser una família:

“Cada família ha de ser una escola on els pares i els fills poden reflexionar i aprendre junts.”
 

 



No hay comentarios:

Publicar un comentario