En aquesta nova
entrada parlaré sobre el període d’adaptació i la importància que té en els
infants i les famílies, ja que és el primer contacte que el nen té amb
l’escola.
El període
d’adaptació, és un moment crucial en la vida dels nens degut a que és en aquest
punt quan els infants es separen dels pares per primera vegada. A més, és
imprescindible establir un vincle afectiu entre el mestre- l’alumne, alumne-
grup d’iguals i entre el nen-grup d’iguals-escola. D’aquesta manera, es crearà
un bon clima afectiu on totes aquestes persones es sentiran bé i amb confiança
a l’escola, facilitant així que es desenvolupi un millor clima d’aprenentatge,
on els protagonistes puguin desenvolupar les seves capacitats i assolir un
aprenentatge per a la vida.
Crec que és important
fer referència al paper de la família i l’escola. Aquestes dos institucions han
de crear un vincle de confiança, de treball en comú sempre pel benefici del
nen. El mestre ha de parlar amb els pares, fer preguntes sobre el nen i deixar
que aquests parlin amb tranquil·litat. Així, aconseguirem arribar a l’infant. Una
eina que es pot fer servir, és l’entrevista i es pot fer amb preguntes més
obertes o més tancades.
A més el docent,
també ha de mostrar empatia cap als pares dels seus alumnes, ha de ser coherent
amb els seus actes i tenir en compte el
concepte de consideració positiva incondicional, o lo que és el mateix pensar
que sempre podem extreure alguna cosa positiva de totes les situacions i de
totes les persones.
Personalment,
considero que els primers dies d’escolarització són molt importants pels nens i
les famílies, ja que és la primera separació significativa des del naixement i
per tant, és un moment difícil. Aquest període, s’ha de fer molt bé perquè sinó
pot influir de manera negativa en la vida del petit.
Cal destacar també, que
quan l’infant comença a anar a l’escola
es produeix un canvi en la vida d’aquest, ja que la seva percepció que
té del món va ampliant-se, sent la necessitat d’orientar-se en aquest nou
ambient, estableix nous vincles i a més, hi ha un canvi en la organització de
la seva vida, degut a que es comencen a establir les rutines per a que les
famílies i els nens s’incorporin de la millor manera possible a l’escola.
Passar per aquest
període és necessari per al creixement del nen, perquè ha de poder separar-se
del entorn més pròxim i avançar cap a un nou context social més ampli. També,
amb aquest procés el petit aprèn a crear i trencar vincles, una aspecte
important en el seu desenvolupament.
Respecte a aquesta
temàtica, el professor ens planteja un cas que per a mi és molt interessant
perquè tracta d’una mare amb un fill de tres anys que acaba de començar un nou
curs escolar. Per aquesta raó, el nen es troba en el període d’adaptació. La
mare li explica a la mestra, que el seu fill
ja està suficientment adaptat i considera que ja pot finalitzar aquest
període. La mestra li respon, que encara que el nen ja estigués adaptat, tenia
por i no es sentia còmoda finalitzant el període d'adaptació abans d’hora,
perquè necessitava que les coses anessin com estaven programades.
Personalment, crec
que és interessant veure aquests dos punts de vista. Pel que fa a la mare,
pensa que el seu fill ja ha realitzat aquest període d’adaptació però
possiblement no entengui que és necessari fer-ho complet sense acabar-ho abans
d’hora, per garantir que el petit ho
passi correctament.
Per altra banda, crec
que la mestra actua correctament responent això a la mare del seu alumne, ja
que encara que sap que el nen ja està adaptat vol adaptar-se al temps, al ritme
d’ell i al de la resta dels infants sense fer cap acció que aquests encara no
estiguin preparats per fer.
A més la docent,
també sap la importància que té seguir les rutines que s’estableixen a l’escola,
per donar seguretat als nens i proporcionar-los més autonomia personal per a
que sàpiguen desenvolupar-se en el seu dia a dia i afavorir el creixement de la
seva autoestima. Penso que potser per aquest motiu, la mestra vulgui continuar amb la programació tal i com estava
plantejada.
Un aspecte important,
és que el període d’adaptació no només es dóna en el cicle d’Educació Infantil sinó
també en Educació Primària. Per aquest motiu, és molt important que el nen ho superi
amb èxit. És en aquest moment, quan l’infant ha de sortir d’un entorn familiar
on es troba segur i protegit, on compleix un rol determinat... a un entorn molt
més ampli establint nous vincles i enfrontar-se a un ambient desconegut per
ell.
L’infant ha d’adaptar-se
a un nou espai, com és el centre escolar, a les aules, al pati, etc... ha de tractar
amb diferents adults que no són de la seva família i a acceptar la separació
amb la seva família.
Cal destacar, que els mestres
han de tenir molt en compte els temps i els ritmes personals de cada infant, valorant
sempre els diferents graus de maduració
social i emocional dels petits, ja que cadascun ha de passar aquest període per
si mateix.
En aquest procés, els nens
han d’aprendre a acceptar que en l’escola no són el centre d’atenció i que hauran
de “compartir” al mestre amb els seus companys. També, és un moment on aquests
es relacionen amb altres nens, comencen a seguir uns horaris i a experimentar
canvis en les seves costums.
Per tant, és imprescindible
que els pares i els docents tinguin una actitud que ajudi als nens en aquesta
adaptació. Els espais, els materials, els temps i les activitats que es
realitzaran en aquesta fase estaran molt estudiades i cuidades. El nen, s’anirà
incorporant a l’escola de manera progressiva, fent un treball molt important per
part dels mestres i els pares sobre la temporalització de l’entrada, ja que
dependrà de l’escola i de la disponibilitat dels pares.
Penso, que els pares han de
viure aquest moment amb naturalitat degut a que és un procés complicat pels
nens i si els pares ho viuen amb dificultat, amb angoixa o amb temor, ho transmetran
als fills que sentiran a l’escola una sensació d’ansietat i d’inseguretat.
Per acabar, volia
compartir un vídeo molt breu sobre el període d’adaptació, en el qual la
psicòloga Elvira Sánchez dóna una sèrie de consells pràctics als pares per
ajudar als infants a superar amb èxit aquesta etapa. Esper que us agradi!
No hay comentarios:
Publicar un comentario