En aquesta entrada
explicaré una de les activitats que es presenten en La Caixa de les Emocions i en la seva guia didàctica. Amb aquesta,
es podran treballar les emocions i
diversos aspectes més.
Vàrem començar a
classe treballant generalment per parelles. Per començar, la meva companya i jo
vam mirar una mica els objectius i l’avaluació de cada activitat plantejada per
veure que havíem de treballar i valorar. Una vegada acabat això, decidírem
llegir totes les activitats i triar tres d’elles. Aquestes van ser: El nostre
Aquàrium, Visca la diferència i Guanyar a qualsevol preu. Finalment, la que vam
comentar a la resta de companys va ser El nostre Aquàrium.
Personalment, vaig
trair aquesta activitat perquè penso que treballa aspectes molt importants com
són la cooperació, el treball en equip, la reflexió tant individual com grupal
i el respecte, entre altres.
A continuació, vaig a
comentar l’activitat esmentada anteriorment encara que amb algunes
modificacions per treballar els objectius, emprar el material necessari i fer
una avaluació adequada als objectius que proposaré.
ACTIVITAT
Títol: El nostre Bosc
Objectius:
- Aprendre a prendre decisions per a decidir bé a la vida.
- Treballar els criteris següents: agradable/desagradable, just/injust, segur/insegur i serveix i no serveix.
- Cooperar en equip.
- Reflexionar de manera individual i col.lectiva.
- Respectar les diferents opinions dels companys.
Participació: Individual, Petit
grup (Grups de 4 nens) i Gran grup.
Material
necessari:
- 1 Caixa de cartró molt gran.
- Dibuixos d’arbres, de flors, de diferents animals, fems, papereres, terra, pedres i herba.
- Colors.
- Tisores.
- Paper continu blanc.
- Cola
Valoració:
Per valorar aquesta
activitat realitzaré una autoavaluació, una coavaluació i per últim, una
heteroavaluació. En la primera, cada nen individualment haurà d’autoavaluar-se i pensar si ha dut a
terme els items que es proposaven en l’activitat. Si el nen, sap que ho ha fet
aferrarà una cara amb un somriure, si pel contrari creu que no ho ha seguit
aferrarà una cara pensativa. Així seria aquesta graella:
ITEMS D’AVALUACIÓ
|
Cara amb somriure
|
|
He seguit els passos
|
|
Cara pensativa
|
He treballat de
manera ordenada i en equip
|
|
|
He acabat l’activitat
|
|
|
M’ha agradat? Perquè?
|
|
|
He participat amb els
meus companys
|
|
|
En la segona, la coavaluació, els infants hauran d’avaluar-se entre ells seguint el
mateix procediment que en la graella anterior, encara que en aquesta ocasió hi
haurà tres cares diferents: una cara trista que significarà que ho ha fet a
vegades, una cara amb un somriure que
voldrà dir que ho ha seguit quasi sempre i un altre més alegre que dirà que
sempre ho ha dut a terme.
En aquest cas, la
mestra llegirà els ítems que es proposaran en aquesta graella i preguntarà als
nens que pensen. D’aquesta manera, entre tots faran la coavaluació. Aquest és
un exemple:
ITEMS D’AVALUACIÓ
|
A vegades
|
Quasi sempre
|
Sempre
|
Ha respectat el seu
torn de paraula
|
|
|
|
Ha escoltat als
companys quan parlaven
|
|
|
|
Ha participat
|
|
|
|
Ha mostrat interès
|
|
|
|
Ha treballat en equip
|
|
|
|
Cal destacar, que la
docent ajudarà en tot moment als infants llegint els items proposats i
explicant els dubtes que poguessin tenir aquests, per aconseguir que els petits
facin la seva autoavaluació i coavaluació.
A continuació, la
mestra realitzarà una heteroavaluació
de cada infant, on valorarà si aquests han superat els objectius de l’activitat
que s’havien plantejat inicialment. Així seria aquesta graella:
Nom de l’infant
|
Items d’avaluació
|
A vegades
|
Quasi sempre
|
Sempre
|
|
Ha sabut empatizar
amb els seus companys
|
|
|
|
|
Ha treballat de
manera ordenada
|
|
|
|
|
Ha acabat
l’activitat
|
|
|
|
|
Ha assolit els
criteris proposats
|
|
|
|
|
Ha cooperat en
equip de manera significativa i positiva
|
|
|
|
|
Ha reflexionat
individualment
|
|
|
|
|
Ha reflexionat amb
el grup
|
|
|
|
|
Ha respectat les opinions
dels companys
|
|
|
|
Per últim, la mestra
podrà fer una autoavaluació sobre com ha anat aquesta activitat amb els infants
i sobre com podria millorar aquesta pràctica educativa.
Proposta de treball:
Per realitzar aquesta
activitat, primer la mestra dividirà la classe en grups de 4 nens. Una vegada
que tots els infants estiguin asseguts per grups, aquesta explicarà als petits
l’activitat que realitzaran a continuació.
Per començar,
construirem entre tots amb la caixa de cartró gran i el paper continu blanc la
base del nostre bosc. Aquí, aniran aferrats tots els elements que ho formaran.
L’activitat
consistirà, en fer entre tots un bosc
partint dels criteris just/injust, si serveix o no, si és agradable o no i si
és segur o insegur prèviament explicats per la mestra. Cada grup tindrà a la
seva taula el material necessari per
realitzar el seu propi bosc (dibuixos d’arbres, d’animals,...), que han de
pintar i retallar. A més, han d’estar d’acord entre ells en tots els elements
que vulguin posar.
Una vegada que els
nens ja tenen els materials preparats, la mestra preguntarà al primer grup
quins elements posarien en el seu bosc segons els criteris esmentats
anteriorment i perquè. Quan el grup de nens ho expliquin i si tota la classe
està d’acord, podran posar els elements que hagin triat en el nostre bosc. D’aquesta manera,
tots els grups aniran explicant el seu, i poc a poc es formarà un gran bosc
construït entre tots els infants a partir del raonament i de la cooperació.
Per
acabar amb aquesta entrada, he de dir que m’ha aparegut molt interessant les
activitats que es proposen en la Caixa de
les Emocions, ja que treballen objectius i aspectes molt importants en
l’Educació Infantil d’una manera divertida, amena i fent reflexionar als
infants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario