Excelente maestro es aquel que, enseñando poco, hace nacer en el alumno un deseo grande de aprender. Arturo Graf

domingo, 16 de junio de 2013

ESCOLA 2



En aquesta entrada explicaré una de les activitats que es presenten en La Caixa de les Emocions i en la seva guia didàctica. Amb aquesta, es podran  treballar les emocions i diversos aspectes més.

Vàrem començar a classe treballant generalment per parelles. Per començar, la meva companya i jo vam mirar una mica els objectius i l’avaluació de cada activitat plantejada per veure que havíem de treballar i valorar. Una vegada acabat això, decidírem llegir totes les activitats i triar tres d’elles. Aquestes van ser: El nostre Aquàrium, Visca la diferència i Guanyar a qualsevol preu. Finalment, la que vam comentar a la resta de companys va ser El nostre Aquàrium.

Personalment, vaig trair aquesta activitat perquè penso que treballa aspectes molt importants com són la cooperació, el treball en equip, la reflexió tant individual com grupal i el respecte, entre altres.

A continuació, vaig a comentar l’activitat esmentada anteriorment encara que amb algunes modificacions per treballar els objectius, emprar el material necessari i fer una avaluació adequada als objectius que proposaré. 

ACTIVITAT
Títol: El nostre Bosc

Objectius:

  • Aprendre a prendre decisions per a  decidir bé a la vida.
  • Treballar els criteris següents: agradable/desagradable, just/injust, segur/insegur i serveix i no serveix.

  • Cooperar en equip.
  • Reflexionar de manera individual i col.lectiva.

  • Respectar les diferents opinions dels companys.


Participació: Individual, Petit grup (Grups de 4 nens) i Gran grup.

Material necessari: 
  

  • 1 Caixa de cartró molt gran.

  •  Dibuixos d’arbres, de flors, de diferents animals, fems, papereres, terra, pedres i herba.
  • Colors.
  • Tisores.

  • Paper continu blanc.

  • Cola


Valoració:
 
Per valorar aquesta activitat realitzaré una autoavaluació, una coavaluació i per últim, una heteroavaluació. En la primera, cada nen individualment haurà d’autoavaluar-se i pensar si ha dut a terme els items que es proposaven en l’activitat. Si el nen, sap que ho ha fet aferrarà una cara amb un somriure, si pel contrari creu que no ho ha seguit aferrarà una cara pensativa. Així seria aquesta graella:


ITEMS D’AVALUACIÓ

Cara amb somriure
He seguit els passos

 Cara pensativa
He treballat de manera ordenada i en equip


He acabat l’activitat


M’ha agradat? Perquè?


He participat amb els meus companys



En la segona, la coavaluació, els infants hauran d’avaluar-se entre ells seguint el mateix procediment que en la graella anterior, encara que en aquesta ocasió hi haurà tres cares diferents: una cara trista que significarà que ho ha fet a vegades, una cara amb un somriure  que voldrà dir que ho ha seguit quasi sempre i un altre més alegre que dirà que sempre ho ha dut a terme.

En aquest cas, la mestra llegirà els ítems que es proposaran en aquesta graella i preguntarà als nens que pensen. D’aquesta manera, entre tots faran la coavaluació. Aquest és un exemple:

ITEMS D’AVALUACIÓ

A vegades

Quasi sempre

Sempre
Ha respectat el seu torn de paraula



Ha escoltat als companys quan parlaven



Ha participat



Ha mostrat interès



Ha treballat en equip




Cal destacar, que la docent ajudarà en tot moment als infants llegint els items proposats i explicant els dubtes que poguessin tenir aquests, per aconseguir que els petits facin la seva autoavaluació i coavaluació.

A continuació, la mestra realitzarà una heteroavaluació de cada infant, on valorarà si aquests han superat els objectius de l’activitat que s’havien plantejat inicialment. Així seria aquesta graella:

Nom de l’infant
Items d’avaluació
A vegades
Quasi sempre
Sempre

Ha sabut empatizar amb els seus companys




Ha treballat de manera ordenada




Ha acabat l’activitat




Ha assolit els criteris proposats




Ha cooperat en equip de manera significativa i positiva




Ha reflexionat individualment




Ha reflexionat amb el grup




Ha respectat les opinions dels companys




Per últim, la mestra podrà fer una autoavaluació sobre com ha anat aquesta activitat amb els infants i sobre com podria millorar aquesta pràctica educativa.
  
Proposta de treball:

Per realitzar aquesta activitat, primer la mestra dividirà la classe en grups de 4 nens. Una vegada que tots els infants estiguin asseguts per grups, aquesta explicarà als petits l’activitat que realitzaran a continuació.

Per començar, construirem entre tots amb la caixa de cartró gran i el paper continu blanc la base del nostre bosc. Aquí, aniran aferrats tots els elements que ho formaran.
L’activitat consistirà,  en fer entre tots un bosc partint dels criteris just/injust, si serveix o no, si és agradable o no i si és segur o insegur prèviament explicats per la mestra. Cada grup tindrà a la seva taula el material  necessari per realitzar el seu propi bosc (dibuixos d’arbres, d’animals,...), que han de pintar i retallar. A més, han d’estar d’acord entre ells en tots els elements que vulguin posar. 

Una vegada que els nens ja tenen els materials preparats, la mestra preguntarà al primer grup quins elements posarien en el seu bosc segons els criteris esmentats anteriorment i perquè. Quan el grup de nens ho expliquin i si tota la classe està d’acord, podran posar els elements que hagin triat en el nostre bosc. D’aquesta manera, tots els grups aniran explicant el seu, i poc a poc es formarà un gran bosc construït entre tots els infants a partir del raonament i de la cooperació.

Per acabar amb aquesta entrada, he de dir que m’ha aparegut molt interessant les activitats que es proposen en la Caixa de les Emocions, ja que treballen objectius i aspectes molt importants en l’Educació Infantil d’una manera divertida, amena i fent reflexionar als infants.

No hay comentarios:

Publicar un comentario